Svenskarna och internet 2016

En årlig studie av svenska folkets internetvanor

7. E-handel, betaltjänster och delningsekonomi

Nio av tio internetanvändare har någon gång e-handlat, särskilt i yngre åldrar där nästan alla gör det regelbundet. Fler och fler, nu mer än hälften, säljer även saker på nätet. Användandet av internetbank ligger stabilt runt 90 procent. Andelen som besöker banken via datorn minskar något, medan bank i mobil nästan fördubblats under de senaste tre åren. Färre betalar också räkningar via datorn jämfört med för tre år sedan, men tre gånger fler gör det i mobilen och mer än dubbelt så många använder surfplattan. Fyra av fem med smart mobil använder mobilt bankID och två tredjedelar swishar.

I detta avsnitt redovisas hur internetanvändare som är 18 år eller äldre använder e-handel, bank- och betaltjänster.

E-handeln, mätt i andelen av internetanvändarna som någon gång köper en sak eller en tjänst via internet, låg kring drygt 80 procent i flera år. Men 2015 kunde vi se en minskning från 85 till 79 procent i alla åldersgrupper. Minskningen skapade huvudbry. Kunde det vara så att tolkningen av ”köpa saker eller tjänster via internet” förändrats på senare år? En person som säljer något via en annons på Blocket tycker kanske inte att denne säljer via internet, medan en person som ser en annons på Blocket och sedan går hem till en privatperson och köper en barnvagn, inte heller ser det som att denne har köpt en vara via internet.

I Postnords ”E-barometern” definieras E-handel som ”internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument”. I årets undersökning formulerade vi därför om frågan till tre nya frågor:

Hur ofta använder du internet för…
att köpa varor/tjänster som levereras över internet (till exempel program, biljetter, filmer)?
att köpa saker/tjänster som levereras med posten?
att köpa saker/tjänster som hämtas upp i butik?

73 procent svarade att de någon gång köpt varor eller tjänster som levererats över internet, 85 procent har köpt varor som levererats med posten och 62 procent har köpt varor som hämtats upp i butik. Sammantaget var det 90 procent av internetanvändarna som uppgav att det någon gång köpt varor eller tjänster som levererats på ett eller flera av de olika sätten.

Hälften av alla internetanvändare (49 %) köper varor eller tjänster över internet varje månad. 38 procent köper något som levereras med posten, 32 procent, alltså var tredje internetanvändare, köper varje månad något som levereras över internet och 20 procent köper något som de sedan hämtar upp i butik.

Nästan alla (över 98 %) i åldern 26-45 år e-handlar och två av tre köper något varje månad. I alla åldrar är det vanligast att köpa något som levereras med posten. Över hälften (59 %) av de äldsta internetanvändarna, de över 76 år, köper någon gång saker eller tjänster över internet.

Fler och fler säljer någon gång saker via internet. Det är nu mer än hälften (55 %) av alla internetanvändare som någon gång gör det. Det är en ökning sedan 2015 då det var 47 procent. 13 procent säljer saker varje månad. I åldern 26-45 år är det drygt två tredjedelar som gör det. Totalt sett är det mer vanligt att män säljer saker än kvinnor, utom i åldern 26-45 år där det inte är någon större skillnad mellan könen.

83 procent jämför priser och mer än hälften (55 %) gör det varje månad.

Blocket har funnits sedan 1996 och är Sveriges största köp- och säljmarknad på internet. 79 procent använder Blocket vilket är en liten minskning sedan förra året då det var 82 procent.

0
kommentarer
Permalänk
Nästa: Exempelsida

Handel med värdepapper

Andelen internetanvändare som ägnar sig åt handel med värdepapper (aktier och fonder) har legat på samma nivå runt 35 procent i flera år. När det gäller handeln med värdepapper är det mycket vanligare att män gör det än kvinnor. Hälften av alla män i åldern 36-55 år handlar med värdepapper via internet, en fjärdedel gör det varje månad. Motsvarande andel av kvinnorna i samma ålder är drygt 30 procent som gör det någon gång och 11 procent som handlar varje månad.

Andelen internetanvändare som loggar in på sin internetbank och betalar räkningar har legat på ungefär samma nivå i flera år. Ungefär 94 procent använder internetbank och 88 procent betalar räkningar via internet. Att andelen som betalar räkningar är lägre kan förklaras med att det kanske bara är en person i hushållet som sköter sysslan att betala räkningar, samt att de yngre i undersökningen inte flyttat hemifrån och skaffat sig boende som medför räkningar.

I årets undersökning, liksom senast 2013, har vi frågat hur människor besöker banken och betalar räkningar, det vill säga om de gör det via datorn, mobilen eller surfplattan.

Färre internetanvändare besöker varje vecka internetbanken via datorn 2016 (32 %) jämfört med 2013 (32 %), men det är dubbelt så många som använder internetbanken i surfplattan (8 % jämfört med 4%). Särskilt stor skillnad märks bland de som varje vecka besöker internetbanken i mobilen. Det är nu mer än var tredje internetanvändare (36 %) som varje vecka besöker banken i mobilen.

I åldern 26-35 år är det aningen fler som använder internetbanken i mobilen än i datorn. Men i alla andra åldrar är det överlägset mest vanligt att man besöker banken i datorn. Även bland de äldsta internetanvändarna, de över 76 år, är det mer än 70 procent som använder internetbank.

Färre internetanvändare betalar sina räkningar via dator 2016 (70 %) jämfört med 2013 (79 %). Tre gånger fler betalar dock räkningar via mobilen 2016 (35 % jämfört med 11 %) och mer än dubbelt så många använder surfplattan (15 % jämfört med 6 %).

Att betala räkningar via datorn är fortfarande det vanligaste sättet i alla åldersgrupper. Bland 26-35-åringar betalar två tredjedelar (65 %) någon gång räkningar via mobilen. Över hälften av 36-45-åringarna betalar räkningar med mobilen någon gång. Bland de över 66 år är det vanligare att betala via surfplattan än mobilen, men datorn är helt klart vanligast bland de äldre.

Permalänk

Mobilt BankID och Swish

I detta avsnitt redovisas användningen för dem som är 16 år eller äldre.

Mobilt BankID lanserades 2010 och används nu av fyra av fem (79 %) med smart mobil. Det motsvarar 65 procent av alla internetanvändare. En stor ökning jämfört med 2014 då det var hälften av de med smarta mobiler som använde mobilt BankID, lite drygt en tredjedel av alla internetanvändare.

Swish lanserades 2012 och är en tjänst för att föra över pengar, via mobilen, mellan bankkonton. Två tredjedelar (66 %) av de med smarta mobiler, och som är över 16 år, använder Swish 2016. Det motsvarar lite drygt hälften (54 %) av alla internetanvändare, en stor ökning jämfört med 2015 då 44 procent, vilket motsvarade lite drygt en tredjedel av internetanvändarna, använde Swish.

I åldern 16-45 år använder mer än 80 procent av internetanvändarna mobilt BankID och mer än 73 procent använder Swish.

Permalänk

Delningsekonomin

App för beställning och betalning av taxiresor såsom Uber

Att använda internet för att beställa och betala taxitjänster som Uber har ännu inte fått någon större spridning i Sverige. Med Uber kan privatpersoner (i Sverige med taxilicens) och egen bil få körningar med hjälp av företagets app. Som resenär kan man å sin sida med hjälp av sin mobiltelefon räkna ut var närmaste bil finns och kalkylera priset för en resa innan man beställer.

Det är 4 procent av befolkningen har någon gång utnyttjat privata taxitjänster som Uber och 2 procent har gjort det någon eller några gånger i månaden. Men Uber finns bara i delar av landet och begränsar vi urvalet till Stockholms län fördubblas användningen. I Stockholms län har 9 procent erfarenhet av privata taxitjänster som Uber och 5 procent använder den typen av taxitjänster någon gång i månaden.

Boka och betala hus eller lägenhet utomlands privat såsom Airbnb

En annan delningstjänst på internet är Airbnb, som är en tjänst där privatpersoner hyr ut lägenheter och rum över hela världen via en hemsida. 15 procent av befolkningen har någon gång bokat eller betalat hus eller lägenhet utomlands privat genom till exempel Airbnb. I första hand är det personer i åldern 26 till 55 år som använder sig av dem. I de åldrarna har var femte (20 %) prövat på detta.

Permalänk